Net als 3 jaar geklden (klik hier voor die reis) via Treinreiswinkel een reis naar Interlaken (Zwitserland) geboekt. Speciale voorjaarsaanbieding waarbij de 2e persoon gratis meegaat. Met de ICE vanaf Arnhem naar Interlaken in een kleine 9 uur met een overstap in Basel. Toen was het een vijfdaagse reis en nu is het één dag langer geworden waarbij in Zwitserland gebruik gemaakt kan worden van de Berner Oberland Regional Pass. We verblijven in City Hotel Oberland in het kleine centrum van het toeristische Interlaken. Met de kennis van 3 jaar geleden erbij een mooi programma opgesteld. Nu maar hopen dat het weer ook een beetje meewerkt.
Zaterdag 22 april.
Anneke en Henk brengen ons naar station Arnhem waar we om 9.08uur vertrekken met de ICE naar Basel. Het is druk in de trein en in Keulen is een grote demonstratie aan de gang. Op de bruggen over de Rijn staan heel veel politiebusjes. Tussen Keulen en Frankfurt kan de ICE lekker hard en de hoogste snelheid die ik op het informatiescherm zie langskomen is 299 km/u. Na Mannheim wordt het rustiger en ga ik een tijdje ergens anders zitten (lekker onderuit gezakt). Zonder vertraging bereiken we Basel, stappen over en zijn om 16.50 uur in Interlaken. Het hotel is zo'n 250 meter van het station. We hebben deze keer een kamer in het hoofdgebouw op de 3e verdieping aan een verkeersvrij straatje. Veel Chinezen als we voor een eerste wandelingetje door het centrum gaan. Ook mooi zonnig weer en best warm. De pizzeria net buiten het centrum die goed scoort bij Tripadvisor kunnen we niet vinden dus wordt het Café de Paris, waar we 3 jaar geleden ook twee keer gegeten hebben. Na het smakeleijke eten even langs de avondwinkel vlakbij het hotel om iets te drinken te halen voor op de kamer. Om halftien zijn we zo moe dat we gaan slapen.
Zondag 23 april.
Na de eerste uren slaap de rest van de nacht veel wakker geweest. Het was warm en met het raam open af en toe last van weekendvierders.
Rondje Grindelwald - Kleine Scheidegg - Lauterbrunnen (herhaling) en dan rondje Mürren per kabelbaan, trein, kabelbaan en bus (nieuw). Het was heel rustig bij het ontbijt, want bijna alle Chinezen waren al vertrokken. Er is niet zo heel veel keus bij het ontbijt, maar het voldoet wel aan de eisen voor een stevige basis van de start van de dag. Om halftien met de bus naar station Wilderswil en dan verder met de trein naar Kleine Scheidegg op ruim 2000 meter hoogte met een overstap in Grindelwald. Prachtig weer en boven ligt er sneeuw bij een temperatuur iets boven nul. Koffiepauze en dan afdalen naar Lauterbrunnen. Vandaar in een grote cabine met de kabelbaan weer omhoog om met een overstap op een soort trammetje het autovrije bergdorpje Mürren te bereiken. Na een wandeling van een kwartier met een kabelbaan terug naar het dal. Veel skiërs die in de ochtend nog geskied hadden op een hoger gelegen sneeuwgebied. Met de bus, trein en bus via Lauterbrunnen en Wilderswil terug naar het hotel, waar we precies 5 uur na vertrek weer arriveren. Geweldig rondje. Na een uurtje middagrust wandelend door Interlaken naar het vertrekpunt van kabeltrein naar de Harder Kulm met uitzicht over Interlaken. Boven op het terras in de zon genoten van een consumptie en het panorama.
Aan het begin van de avond op het overdekte terras van Hüsi Bierhaus gegeten. Sfeervol café en betaalbaar eten. Na het vallen van de duisternis nog even door het centrum geflaneerd. Veel horlogewinkels, die ook nog open zijn.

Kleine Scheidegg

Brienzer See
Maandag 24 april.
Sprankelend fris begin van de dag als ik om acht uur ’s morgens naar het postkantoor loop om een pakketje van Karlien voor een kennis in Zürich af te geven. Vanwege het mooie weer ons programma iets omgegooid. Met bus en trein naar Brienz om vandaar met de boot over de Brienzer See terug te varen naar Interlaken. Op het water is het nog wel fris, maar het uitzicht vergoedt veel. Van Interlaken met de trein naar Spiez. Daar lunchen we in het restaurant van een supermarkt (Migros) met prachtig uitzicht over de Thuner See. Na de lekkere en betaalbare lunch verder naar Mülenen, een klein plaatsje waar de trein alleen stopt op verzoek. Met de kabelspoortrein in een half uur, met één overstap, naar het hoogste punt van onze vakantiereis: Niesen op 2336 meter hoogte. Drie jaar geleden volledig in wolken gehuld met heel veel sneeuw. Nu een prachtig uitzicht over de wijde omgeving. Temperatuur iets boven nul, maar met weinig wind, dus best te doen. Na zeven en een half uur terug in Interlaken. Aan het begin van de avond bij de Swatch-winkel een horolge voor mij gekocht (mijn eerste horloge dat ik deze eeuw gekocht heb!). Omdat maandagavond Schnitzelavond is in Hüsi Bierhaus zijn we er weer naar toe gegaan. Er was nog net een klein tafeltje vrij voor ons. Druk, beetje lawaaierig, maar toch een leuke bediening (en naast ons hotel).
Dinsdag 25 april.
Vandaag zal het weer gaan veranderen. Bewolking en aan het eind van de dag regen. Als voorbode voor het weer van woensdag als er regen, sneeuw den kou voorspeld zijn. In de ochtend naar Niederhorn op 1953 meter hoogte aan de noordkant van de Thuner See. Eerst met de bus langs het meer en dan met kabelspoor naar Beatenburg en dan het laatste stuk per kabelbaan naar de top. Boven aangekomen is het als behoorlijk fris en de lucht ziet er dreigend uit. Toch weer een mooi uitzicht over de omgeving. In Beatenburg nemen we de bus terug door een langgerekt bergdorp en een mooie afdaling naar Interlaken. ’s Middags bezoeken we Grindelwald (viel een beetje tegen) en toen nog meer een rondje Kleine Scheidegg gedaan. Was het zondag nog prachtig weer bovenop, nu miezert het en lopen we in de wolken (letterlijk). Bij terugkeer in Interlaken heeft Cobi een paar wandelschoenen gekocht. Het is ondertussen gaan regenen. Eten bij pizzeria Mercato dat bij het hotel hoort, dus we hoeven niet door de regen. Wij zijn de enige gasten, maar als we een uur later weggaan komt er een gezelschap van 30 Chinezen binnen. Het was weer een mooie en vermoeiende dag.

Kleine Scheidegg

Luzern
Woensdag 26 april.
Rondje Luzern - Bern. Tegen negenen uit Interlaken vertrokken en bijna 2 uur later in Luzern aangekomen. Onderweg regent het constant en bij het verlaten van het station valt er natte sneeuw. Een klein uurtje in Luzern en toen door naar Bern. Na anderhalf uur daar aangekomen is het in ieder geval droog (wel koud). Geluncht bij de Migros (een soort La Place) en door het centrum gewandeld en de drie beren van Bern bezocht. In de avondspits, maar we hebben een zitplaats, terug naar Interlaken. 's Avonds voor de 3e keer naar Hüsi Bierhaus

Bern

In de trein de foto's uitgezocht

klik hier voor
117 foto's
Donderdag 27 april.
Terugreis die pas om één uur begint. Dus laat ontbijten, rustig de koffers inpakken en ochtendwandelingetje door koud, nat en winderig Interlaken. Om kwart over elf uitchecken en met de bus naar Interlaken Ost. Bij de Coop koffie gedronken en van het uitzicht op het stationsplein genoten. Tegen half een wat te eten gehaald voor de terugreis (pas om negen uur in Arnhem) en in de gereedstaande trein gaan zitten. Overstap in Basel en toen op de laptop de foto’s gaan uitzoeken. Er is nu wel internet in de trein. In de Koningsdagdrukte van Arnhem naar Apeldoorn en daar opgehaald door de buren en precies op tijd voor het vuurwerk op Marialust. Mooie afsluiting van onze vakantie.